Friday 8 April 2011

Apa itu lesen P?

Apa itu lesen P? Adakah bermaksud lesen Puteh. (Hoi, itu nama aku). Biar aku google kejap. Haa, ni dia. "Panjang" betul explanation dia. Nak tengok, sila tengok di sini. Lesen P itu bermaksud lesen percubaan. Ramai tanya aku pasal proses nak ambil lesen ni. ( Ceh, ramai ke? bajetnyewww ) Opss, terikut anwar hadi. By the way tengoklah video dia kalau tak tengok lagi. Tapi aku confirm ramai dah tengok. Okay, berbalik kepada topik lesen tadi. Jangan risau, sapa sapa yang nak ambil lesen tu, just go with the flow je. Jangan nak risau pasal clutch, brek semua tu. Nanti korang akan belajar jugak. Papepun, sebab aku bermurah hati di hari Jumaat yang mulia ini, biar aku cerita satu satu pasal lesen ni. Salah silah keluarga lesen ni agak panjang. Mengambil masa berbulan bulan lamanya nak menguasai kisah lesen ni. Mesti korang tarak paham apa yang aku cakap kan. Hmmm, dah agak dah. Senang cerita, aku nak cerita pengalaman aku mengambil lesen. Panjang ceritanya...sila pendekkan. Okay, aku cerita ye. "Cepat lah cerita!", kata seorang pemuda kacak . Yelah yelah, sabar lah.

Okay, mengambil lesen dimulai oleh? bismillah. Ya itu betul Tapi dengan lebih tepat. Korang mesti ada pasang niat nak ambil lesen untuk apa yang korang nak bawak. Aku bagi contoh lah, kalau korang nak naik motor, ambil lah lesen motor. Kalau nak bawak kereta, ambil lah lesen kereta. Kalau dah kaya, ambil dua dua.

Lepas, dah decide nak ambil lesen apa. Korang pergi pejabat yang berdekatan untuk daftar nak ambil lesen. Jangan pergi balai polis pulak. Habis kena bahan. Pastikan pejabat tu khas untuk ambil lesen. Aku sure ramai yang tahu. Lepas dah daftar, korang akan pergi kursus memandu selama 5 JAM. Fuhhhh, sila ringankan mata anda untuk terus tidak terlelap. Dengar macam lama je 5 jam tu. Tapi memang lama! Kah kah kah. Okay serious balik. Dalam kursus tu la korang akan dengar penjelasan pasal memandu semua tu. Siap ada tunjuk video orang accident semua tu. Masa tu lah, rasa takut menyelubungi diri anda. Bukan misteri ye, takut je. Sebenarnya, tujuan orang tu siarkan video tu, untuk bagi kesedaran kat korang supaya berhati hati bawak kereta bila dah ada lesen nanti. Itu pun kalau pass test jpj lah :p

Lepas tu, baru la korang boleh ambil ujian komputer. Jangan risau, buku ada diberi. Korang hafal lah simbol simbol kat dalam buku tu. Pastu buat latihan sampai habis. Soalan yang dia bagi kat komputer tu sama je sebenarnya cuma pusing pusing je. Lagi senang daripada SPM. "Ceh, kau cakap macam senang gila je kan. Padahal ujian komputer tu dapat tepat tepat lulus", kata seorang budak yang tidak dikenali. Diam lah kau, asalkan aku lulus. Hahaha. Aku bagi tips sikit lah, masa korang sedang menunggu nak jawab ujian komputer tu, baca la lagi. Nanti ingat. Tak pun baca pagi pagi ke. Bukan apa, aku selalu suka baca last minute. Asalkan boleh ingat, korang buat la cara korang.

Lepas dah lulus, korang akan pergi bengkel memandu. Kat situ la dia tunjuk kedudukan enjin semua tu. Lepas tu dia bagitau macam mana nak jaga kereta. Bla bla bla, aku pun dah lupa.

Lepas dapat lesen L (kalau korang lulus ujian komputer). Kalau tak lulus sila cuba lagi. Baru lah korang belajar bawak kereta. Hari pertama, belajar cara control clutch, and minyak dulu. Korang belajar pusing pusing kereta dulu. Okay je. Apa yang penting, korang jangan gabra. Stay cool and calm. Dengar je apa cikgu korang cakap. Lupa nak cakap, aku ambil lesen kereta je. (Perlu ke bagitau?) Seterusnya, korang akan belajar bawak kereta dekat luar (jalanraya). Lepas tu, ambil QTI. QTI tu macam test la lebih kurang. Orang tu nak tengok korang boleh bawak kereta kat jalanraya tak. Kalau boleh, baru boleh ambil test jpj.

Bila dah lulus QTI, baru lah korang akan berlatih bawak kereta untuk test jpj. Dalam test jpj ni ada dua test. Satu di dalam, satu di luar. Kalau dekat dalam, ada bukit, parking dan tiga penjuru. Takpe , jangan risau. Korang akan belajar jugak nanti. Di luar pula, kalau kat tempat aku ambil test jpj. Ada 2 jalan iaitu a dan b. Ikutlah pengawai jpj tu nak korang bawak kat jalan mana.

Dah sedia nak ambil test jpj? Sudah... Betul ke? betul. Jawap dengan penuh confident tapi dalam hati ada taman. Eh bukan, dalam hati, berdebar debar. Aku tau. Setiap orang akan nervous kan. Termasuk la aku. Aku ni memang cepat nervous. Bila dah nervous sakit perut. Masalah betul. Haih.

Konon dah sedia, aku pun ambil lah test jpj. Fuhh, memang nervous gila. First time kot. Masa nak tunggu tu, hati berdebar debar je. Bila giliran aku, aku buat lah test kat dalam dulu. Bukit- lulus. Parking -lulus. Sampai tiga penjuru je, aku fail! kecewa gila masa tu. Dah la kena repeat semua balik kalau tak pass satu. Bila test kat jalanraya pulak, aku tak ingat jalan. Aduhh. Asyik termati enjin. Memang gagal dengan cemerlangnya. Ohh ye, kebanyakkan orang takut tengok pengawai jpj kan. Sebenarnya, muka diorang je garang, dalam hati ada taman. Jangan nak takut sangat dengan diorang. Buat selamba je.

Dah bulan berapa tah, aku pun ambil test jpj kali kedua. Kali ni perasaan nervous berkurangan lah. Lebih chill gitu. Alhamdulilah, aku pass test bahagian dalam. Lepas aku tunggu nak ambil test kat luar pulak. Pehh, berjam jam tunggu! Sampai petang. Penat gila do. Tapi hati ini kata sabar. Jadi aku sabar. Tunggu punya tunggu. Tiba lah giliran aku. Masuk lah kereta kancil. Aku ni kalau nervous, muka aku macam serious gila haha. Sampai pengawai jpj tu tegur aku. Dia suruh aku senyum macam dalam gambar lesen L tu. Duh, dah nak tangkap gambar memang kena senyum macam kau orang yang paling happy di dunia ni lah. Tapi, takpe, aku senyum je. Masa bawak kereta tu, aku pun bersembang sembang lah dengan pengawai jpj tu. Rupanya dulu dia ambik degree apa tah. Pastu ambil diploma bussiness. Last kali jadi pengawai jpj. Ohh begitu rupanya. Baru nak lalu dekat roundabout pertama, dia suruh aku belok kiri. Padahal aku kena pergi lorong kanan. Aik, asal pulak ni? Aku pun dengan tenangnya (padahal cuak gila) bertanya, "saya gagal ke?". Balas pula pengawai itu, "ada i kata u gagal?" fuhh, lega. Rupa rupanya lepas aku belok kiri terus sampai dekat laluan nak kembali ke tempat permulaan tadi. Kiranya aku dapat shortcut lah. Itu lah hari yang paling bahagia bagi aku! Tak payah lalu roundabout dan jalan yang jauh :p Alhamdulilah, aku lulus test jpj kali kedua. Sedang menunggu nak dapat lesen P.

Oh ye, lepas dah pegang lesen P selama 2 tahun, baru dapat lesen permanent.

2 comments:

  1. aku dh Lesen P dh..ahaha first jpj test kt parking aku gagal..ujian kali kedua lulus..semua ni doa dari ckgu yg mengajar cara parking dengan betul

    ReplyDelete