Tuesday 27 September 2011

Weh, kebulur tak?

Assalamualaikum. So, tiba-tiba aku dapat idea macam mana nak survive apabila diri sendiri kebuluran. Walau pun tak lah seteruk kebulur di Somalia tapi, perut kesihatan kena jaga. Okay, perkataan kebulur ni macam over lah pula kan. Konon kalau kita kebulur, esok elektrik tak ada pula. Apa aku merepek ni. So, aku ganti perkataan kebulur ni dengan perkataan lapar

Lapar tak tengok makanan ni? ;)

Kadang-kadang ada situasi-situasi yang tak dapat dielakkan seperti :-

  • Terkunci dalam rumah 24 jam. (okay, ini macam emm. ngeri)
  • Tak cukup duit nak beli makanan.
  • Lapar tengah-tengah malam and tak ada apa nak makan. 
  • Memilih makanan  
Dan ada lah banyak lagi sebab. So, bila situasi macam tu berlaku, mesti korang akan rasa lapar. Melawat dapur, tengok makanan dah habis. Aduh, siapa suruh bangun lambat? Kan tak boleh pergi pasar (macam lah aku pergi haha). Pastu gas memasak pulak habis. So, sediakan senjata rahsia! (Make sure cerek elektrik ada ;) )

First, make sure korang ada simpan makanan simpanan kat dalam rumah tu. Bagi aku, kalau darurat sangat, kena ada at least 3 makanan ni.

  1. Gula
  2. Biskut kering
  3. Maggi bungkus/maggi cup (untuk orang yang malas nak susah payah)
Maggi tu, aku rasa semua dah tau kot macam mana nak masak. Kalau masak maggi tak sedap jugak, kau pergi bermastautin kelas memasak. Confirm banyak stok maggi kat rumah korang kan. Macam lah aku tak tau. Jangan makan maggi selalu, nanti botak. Hahaha.

Tetapi, korang tahu apa gunanya biskut dengan gula tu? Yang tahu tu buat tak tahu ye.

Masa kecil-kecil dulu. Mak aku ada ajar macam mana nak buat biskut gula ni. Sedap weh! Tak percaya, cuba buat. Mula-mula, korang pecahkan biskut tu (krekk krekk) sampai jadi cebisan kecil. Lepas tu masukkan dalam cawan or mangkuk. Letakkan air yang baru dimasak, jangan letak banyak sangat. Nanti cair, haha. Memandai lah korang agak. Masukkan gula (suka hati ikut tahap kemanisan yang korang suka). Tapi, aku rasa letak 1 1/2 stable spoon dah cukup. Simple! 

Cuba try, cuba try. Apa point aku cakap cuba dua kali? -__-

2 comments: