Friday 22 July 2011

Aku lapar

Hari ini tiba tiba aku terasa lapar. Actually, bukan tiba tiba lapar tapi memang lapar. Try lah berpuasa dan tidak sahur. Walaupun selalunya aku tak kisah kalau tertinggal sahur ke apa ke. Harini rasa extra double cheese lapar *gulp*

Lagi aku lapar, lagi lah aku nak bercakap pasal makanan *gulp* *perut pun berbunyi*.

Kalau aku tanya orang, "what's your favourite food?". Of course diorang akan jawab "mesti la masakan mak saya, hehehe". Aku pun sama gak (walaupun kadang kadang suka gak makan kat kedai HAHA) Tapi siapa tak suka masakan mak do? Semua orang suka kan. Aku suka gila kalau mak aku masak nasi beriani dengan lauknya *gulp* nasi biasa dengan sambal udang petai *gulp* ayam masak kicap, ayam masak merah dan banyaaaaaaaaaaaaaaaaak lagi *x100 gulp*

Tapi aku bukan nak cerita pasal masakan mak aku yang sedap tu. (Ye, aku tau mak korang pun masak sedap). Aku nak cerita pasal kedai. Kedai apa? Kedai makan.

Setiap orang ada selera masing masing. So, tak semestinya kalau orang tu cakap masakan dekat kedai ni sedap, orang lain pun akan cakap sedap. Yang pasti, aku nak pergi dekat kedai yang ada makanan sedap *gulp*

"Daripada tadi asyik cerita pasal makanan je?", kata seorang abang hot dengan mukanya yang menahan lapar.

"Sabar la abang, nanti saya masak ye", balasku.

Disebabkan ada abang tu lapar, aku akan cerita pasal benda lain. Alahai, kesian abang.

Selain makanan, apa lagi yang penting pasal kedai makan ni? waiter! *kurang tepat. Erm erm, give up.

First, yang pentingnya, kedai tu mestilah bersih. Cuba kau pergi kedai tu, baru setapak masuk ke dalam kedai, dah bau aroma longkang. Nak lagi ke masuk situ? atau pun, aroma hancing. Pastu, sampah merata rata. Especially, puntung rokok! Kalau kawasan kedai pun tak bersih, apatah lagi makanan kat dapur tu. Tak lalu do nak makan. Kalau kedai tu bersih, lantai berkilat, meja takde sisa makanan, barulah best! Hehe.

Lagi satu, ni haa penting jugak. Layanan waiter/waitress ataupun nama tak glamournya, pelayan kedai. Kalau service bagus, mood nak makan tu akan bertambah. Contoh la aku bagi, ada sesetengah kedai yang aku pergi, waiter baik je do. Nak mintak order pun senyum, cakap dengan bersopan santun. Memang nampak ikhlas diwajahnya. Lepas dah order, makanan pun akan sampai dengan segera. Lagi lah rasa excited nak makan.*Baca doa makan*lepas tu terus Itadakimasu!

Tu kalau service waiter tu bagus. Macam mana pulak kalau yang tak bagus? Untuk service yang tak bagus ni aku panggil pelayan lah. Aku paling menyampah seh kalau dapat makanan lambat. Kalau lambat beberapa minit aku tak kisah. Aku faham pelayan pun penat berkerja pastu ramai pulak yang datang makan kat situ. Cuba kalau lepas 1 jam, makanan tak sampai sampai. Sabar itu separuh daripada iman, itu aku tau. Aku bersabar ni ada hadnya. Pulak dah, orang lain yang dilayannya dulu. Nasib baik tak angkat kaki ( bukan menyepak, tapi angkat kaki blah dari situ).
Aku dah pernah kena dekat satu kedai di P*rt Di*kson bukan nama sebenar. Mula mula nak cari kedai makan. Pastu, tengok la satu kedai ni. Ramainya orang! Mesti sedap ni (aku rasa semua orang kot pikir macam ni)

Di, kedai kelihatan pelayan pelayan yang comel plus lawa. Sebab tu orang suka kot. Pelayan tu pun ambiklah order kitorang sambil mukanya yang masam. Nampak sangat tak ikhlas, takde jiwa mesra langsung. Takle kawan dengan Bob af la gitu. Tunggu punya tunggu, air pun tak dapat! Dah lebih setengah jam kot. Ini dah kira melampau. Mood nak makan pun tinggal 70%. Tanya pelayan, katanya kejap lagi sampai. Dah berapa kali do kau cakap macam tu?! Kalau macam tu, dah habis makan nanti, aku cakap kejap lagi lah bayar. Nak ke? Haishh. Akhirnya sampai minuman. Itu baru minuman, belum lagi makanan. Kalau minuman ambil masa setengah jam, makanan ambik masa sejam gitu. Air pun disedut sampai tinggal sikit. Fuuhhh, sampai pun makanan. Makanan aku sampai lambat sikit. Nasi goreng pun lambat ke? adoii. Nasi goreng dah sampai, sudu pulak takde! Haish, terbantut niat aku nak melahap. Mintak la pelayan tu sudu. Pelayan pun berkata, "kejap lagi". Tunggu punya tunggu, dah berapa puluh minit, sudu tak sampai. Sudu je kot! Itu pun kau tak boleh bagi ke?! So, dah lapar sangat, aku guna sudu adik aku lepas dia dah habis makan. Jap, sudu adik ke mak? Lupa dah, haha. Lepas dah habis makan, kitorang decide takkan makan di situ lagi! (Dengan hati yang menyumpah nyumpah)

Harap pelayan je lawa! Sudu pun tak boleh bagi ke?! Aku bukan marah sangat pasal sudu tu, tapi aku bengang dengan sikap pekerja dia yang sambil lewa, muka tak ikhlas, service macam shit. You see? Kalau kedai ramai pelanggan pun, dengan sikap pekerja yang macam tu, memang korang takkan ada pelanggan yang sama lah. Sebab semua tertipu dengan kedai kau yang ada banyak customer. HAHA, puas betul kutuk.

So, jangan sesekali guna phrase ni, "Ramainya orang! Mesti sedap ni". Ada je kedai yang ada sikit customer, tapi masakan sedap do.

P/s : Kenapa kedai mamak 24 jam ada customer?

No comments:

Post a Comment