Saturday 20 August 2011

Sepuluh sen

Mempersembahkan 10 sen edisi 2011 *dengan bangganya.

Assalamualaikum semua, hari ini aku nak cakap pasal sepuluh sen atau nama glamournya, RM0.10. Tetapi, lagi sedap kalau panggil sepuluh sen kan. Okay, takde kena mengena.

Maybe sepuluh sen ni mempunyai nilai yang agak kecil. Yelah, apalah nak dibandingkan kalau dengan seringgit kan. Apatah lagi seratus ringgit. Kalau dah ada seratus ringgit dekat tangan, sepuluh sen tu, nak pandang sebelah mata pun taknak kan. Apalah sangat, cewahh. Haha. Ehem, dulu aku pun macam tu. Tapi kalau dah darurat sampai satu sen pun takde, mula lah korek-korek bawah kerusi check kalau ada duit syiling sebab nak beli keropok. Itu dulu, sekarang aku dah baik. Eceh.

Aku start sedar yang sepuluh sen ni sangat penting bagi aku, sejak ada sesuatu peristiwa yang telah berlaku.

Dulu, masa aku form berapa eh, aku tak ingat. Aku nak pergi library dengan jiran. Masa dekat rumah tu aku tengah bersiap-siap. Ambil apa yang patut, macam buku, bag, phone dengan duit. Sekali, masa aku tengah nak simpan duit syiling. Aku terjumpa satu syiling ni. Kenal tak siapa syiling tu?

Siapa lagi kalau bukan si sepuluh sen. Lalu, dengan hati yang beku ibarat ais (tapi up sikit), ku lemparkan sepuluh sen itu ke atas lantai.Ting!! (bunyi syiling jatuh ke lantai). Syiling itu bergolek ke arah bawah kerusi. Untuk pengetahuan korang, bawah kerusi adalah tempat untuk barang-barang yang "loser" seperti kertas, sampah, surat khabar, habuk dan serangga yang dah mati. Siapa yang buang? Mestilah manusia yang tidak suka mengemas rumah. Siapa-siapa yang rumah dia kemas tu, korang untung ada mak/kakak/adik perempuan yang rajin, haha.Bibik yang rajin pun boleh.

Berbalik kepada story. Dengan tidak memikirkan kesan tindakkan aku itu, aku terus angkat kaki belah dari situ. Meninggalkan sepuluh sen bernasib malang...

Di Library, aku belajar seperti biasa. Well, macam biasa lah kan. Belajar sikit, dahaga. Belajar sikit dahaga.  
So, mulalah pasang niat nak jalan-jalan cari air. Dekat luar library tu ada dua mesin air. Alah, mesin air? Takkan tak tau kot. Yang korang letak duit syiling pastu tin keluar tu. Ye, duit syiling ada kuasa untuk menarik tin air jatuh ke bawah sebab duit syiling ada kuasa graviti. Tak belajar fizik ke? Itu pun tak tau.

Seperti biasa, RM1.60 diperlukan. Eh, jap. Berapa eh harga satu tin? Aku lupa.

Aku mula mengira duit aku yang terdapat di dalam wallet (perkataan wallet kelas sikit daripada perkataan dompet, haha). Dua puluh sen..empat puluh sen... enam puluh sen.. seringgit..seringgit lima puluh sen..

Alamak! Tak cukup sepuluh sen! Itu je lah duit syiling yang aku ada. Duit tak cukup, tak dapat lah aku beli air. Lepas tu, baru lah aku teringat balik pasal adegan membaling sepuluh sen sampai masuk bawah kerusi dekat rumah aku tu. Kalau lah aku simpan kan dah boleh beli air. Too bad, aku dah pun baling.

Haha, So, hargai lah sepuluh sen anda. Tanpa sepuluh sen tu habis korang! Tak boleh beli air kat mesin, tak boleh bayar parking tiket.

p/s: Mula lah menabung duit syiling sepuluh sen! Macam yang korang belajar kat sekolah tu. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Lagi satu, kalau simpan duit syiling dalam tabung. Lama-lama semakin berat. Masa tu, korang rasa macam dah ada banyak gila duit dalam tabung tu. Kalau simpan duit kertas dalam tabung, lama-lama pun ringan jugak. Ringan tak best. Sekian.





2 comments:

  1. tanpa 10 sen, tak ada lah rm1.10 kan kan? :D
    motif; tak ada motif. :))

    ReplyDelete